Friday, August 17, 2012

GEORGES MELIES : SAINS FIKSYEN KE DUNIA FILEM


Asa Butterfield sebagai Hugo Cabret
FILEM Hugo yang muncul di pawagam lewat tahun 2011dibikin berdasarkan novel The Invention of Hugo Cabret tulisan Brian Selznick. Kisahnya bermula dengan pengenalan watak seorang budak lelaki yang bernama Hugo Cabret yang kematian bapa. Hugo kemudiannya tinggal di sebuah stesen kereta api dan menjadi penjaga jam utama di sana, iaitu pekerjaan yang diwarisi oleh bapa saudaranya yang hilang dan dijumpai mati di sebatang sungai.
      
Hugo gemar mencuri nat, gandar, dawai,skru dan sebagainya di sebuah kedai permainan untuk membaiki sebuah patung besi peninggalan ayahnya sehinggalah dia ditangkap oleh pemilik kedai tersebut. Tragedi demi tragedi dalam hidup Hugo membawa penonton kepada pendedahan identiti pemilik kedai tersebut; Georges Melies.

Georges Melies (8 Disember 1861- 21 Januari 1938)
 Ya, filem Hugo mengangkat watak George Melies, seorang pembikin filem yang dilihat kecewa dengan kehidupannya tetapi sebenarnya berjasa dalam realiti dunia perfileman. Wataknya dibongkar secara perlahan-lahan oleh Hugo dan Issabelle, anak baptis Melies dan isterinya melalui patung besi yang dibaiki oleh Hugo dan ayahnya sewaktu ayahnya masih hidup.

Ibu dan bapa kita mungkin pernah menonton filem Star Wars oleh George Lucas pada tahun 1977 diikuti filem Star Trek pada tahun 1979 oleh Gene Roddenberry. Kedua-dua filem ini dikenali sebagai filem-filem yang popular dalam genre fiksyen sains. Namun, ramai yang tidak tahu bahawa sejarah filem sains fiksyen telah dicetus oleh Georges Melies. 

Le Voyage dan la Lune atau A Trip to the Moon
Pada tahun 1902, Georges Melies telah mencipta sebuah filem sains fiksyen, yang diangkat sebagai filem sains fiksyen pertama, iaitu A Trip to the Moon. Mungkin menjadi ikutan dalam masyarakat filem barat, mereka gemar melakukan adaptasi novel ke filem. A Trip to the Moon juga tidak terkecuali. Filem tanpa suara ini dibikin berdasarkan dua judul novel yang bertajuk From the Earth to the Moon karya Jules Verne (1865) dan The First Men in the Moon oleh H.G Wells (1901).

A Trip to the Moon mengisahkan sekumpulan astronomi yang merancang untuk ke bulan. Rancangan ini dipersetujui oleh enam orang astronomi dan mereka telah ke bulan dengan menaiki sebuah kapsul. Kapsul tersebut mendarat di bulan, tepat pada mata kanannya.

Inilah sumbangan George Melies dalam industri perfileman; memperkenalkan sains fiksyen sebagai salah satu genre dalam dunia perfileman.

Kata orang, gambar sudah cukup untuk menceritakan segala-galanya. Nah, saya sediakan pautan filemnya (motion picture) di sini supaya kita lebih menikmati kisahnya secara visual :


* Gambar-gambar dicuplik daripada Google.

No comments:

Post a Comment